Menu

Z dziejów handlu wiślanego

Z dziejów handlu wiślanego

 

Przez wieki Wisła była wielkim traktem handlowym. W XVI wieku uznawano ją nawet
za największy szlak handlowy świata. Ogromny sukces gospodarczy Polski w Złotym Wieku
wynikał z pełnego wykorzystania potencjału Wisły. Zboże z dorzecza Wisły trafiało na rynki całej Europy.
Drewno spławiane Wisłą służyło w Anglii do budowy wielkich żaglowców. Specyfika Wisły
wymusiła budowę statków najlepiej sobie na jej wodach radzących. Szkuty, łodygi, komięgi, galary
i mniejsze jednostki były coraz doskonalsze, to Wisła wprowadzała poprawki i wymuszała usprawnienia.
Jeszcze na początku XVIII wieku do Gdańska dopływało Wisłą rocznie 1000 statków.
Zważywszy, że w okresie zimowym ruch na rzece zamierał, łatwo sobie wyobrazić,

co się działo na rzece w sezonie żeglugowym.

 

Festiwal Wisły nawiązuje do tego dziedzictwa. Dlatego koncentruje się właśnie
na tradycyjnych statkach i łodziach, których, odpowiedniki pływały przed wiekami
i budowały Polskę zasobną i bogatą. Dlaczego jesteśmy dumni i wspominamy głównie wojny
i powstania, w których Polacy wykazywali się bohaterstwem i ginęli?
Dumni powinniśmy być z naszej, polskiej, zaradności właśnie w handlu wiślanym.

Z tego słynęliśmy niegdyś w Europie, a dziś goście z Europy, uczestnicy Festiwalu Wisły,
z podziwem patrzą na powrót tradycyjnych jednostek. Nawet jeśli obecnie
przewóz towarów rzeką zanikł, to rozwija się z powodzeniem turystyka i rekreacja
budowane na Wiśle i wiślanych tradycjach.

do góry
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020 FESTIWAL WISŁY

Ta strona używa plików cookies, więcej na ten temat znajdziesz w naszej Polityce cookies.
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies, prosimy o ich wyłączenie w przeglądarce lub opuszczenie serwisu.